Zoeken

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Klantprofielen Portaal

Geschreven door: Totta data lab N.V.

Totta data lab heeft – samen met woningcorporatie Portaal – datagedreven klantprofielen ontwikkeld op basis van klantgegevens en open data.

Onderzoeksvraag

Portaal streeft ernaar om woningbezit te verduurzamen en te renoveren. De inzet van klantprofielen kan hierbij helpen. In dat geval wil je bijvoorbeeld achterhalen welke ingrepen op draagvlak kunnen rekenen op basis van de klantvraag. Daarom is de onderzoeksvraag als volgt: is het mogelijk om met de beschikbare klantgegevens datagedreven klantprofielen op te stellen, om deze vervolgens in beleid en in de communicatie naar huurders in te zetten?

Oplossing

Totta data lab heeft een clusteringsalgoritme ontwikkeld. Dit algoritme is vervolgens toegepast op zowel de interne data van Portaal als de gegevens uit de Leefbarometer. Het algoritme is volledig geïmplementeerd binnen de systemen van Portaal, zodat de klantprofielen elke maand up-to-date worden gemaakt.

Doorlooptijd

De totale doorlooptijd is 12 weken, waarvan 8 weken besteed worden aan dataselectie en de ontwikkeling van het algoritme.

Resultaat

Aangezien Portaal het algoritme structureel inzet, heeft zij een beter inzicht in de (communicatieve) behoeften van haar klanten.