Zoeken

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Case Retail

Geschreven door:

A.S. Watson beoordeelt nieuwe winkellocaties voor Kruidvat, ICI Paris XL en Trekpleister met behulp van Locatus data.

Onderzoeksvraag

Op zoek naar geschikte winkellocaties
A.S. Watson is continu op zoek naar nieuwe winkellocaties voor Kruidvat, ICI Paris XL en Trekpleister. Er wordt geen nieuwe winkel geopend zonder zorgvuldig onderzoek naar de omzetpotentie van deze winkel.

Oplossing

Hoe worden potentiële locaties bepaald?
Allereerst bekijkt A.S. Watson via het online dataplatform van Locatus (Locatus Online) waar ze nog geen vestigingen hebben binnen de Benelux. Als deze witte vlekken in kaart zijn gebracht, bekijkt men verder wat het verzorgingsgebied van de potentiële locatie is. Welke concurrenten zijn hier wel aanwezig? Hoeveel inwoners wonen er in de buurt? En wat voor invloed kan deze nieuwe locatie hebben op hun bestaande vestigingen?

Als er geschikte nieuwe locaties in beeld zijn, geeft A.S. Watson Locatus de opdracht om daar passanten te tellen. Doel hiervan is om de omzet nauwkeuriger in te kunnen schatten. Bij zo’n maatwerktelling vraagt men Locatus vaak op drie plekken tellen: op de plaats waar de nieuwe winkel moet komen, bij een grote supermarkt in de buurt en bij een andere groter trekker. De uitkomsten van deze telling legt men vervolgens naast de passantenaantallen van de bestaande vestigingen.

Doorlooptijd

Resultaat

Goede inschatting potentiële omzet
Op basis van Locatus Online wordt bepaald waar nog kansen liggen. Via de passantentellingen kan men vervolgens beter de potentiële omzet bepalen. Als de locatie geschikt blijkt voor een nieuwe winkel, gaat men proberen deze aan te huren.